Samsung Solve for Tomorrow

این برنامه یک فرصت آموزشی برای جوانان است که از دانش خود در زمینه علم، فناوری، مهندسی و ریاضی یا  STEM (Science, Technology, Engineering and Math  )   استفاده کنند و طی دوره های عملی و تئوری Design Thinking  با فرآیند حل مساله (Problem-Solving)  آشنا شوند. طی این دورهٔ آموزشی شرکت کنندگان با کمک اساتید و مربیان با مهارت‌های ارتباط موثر، کار تیمی، تفکر انتقادی و خلاقیت آَشنا خواهند شد و ایدۀ خود را در قالب یک تیم در مسابقۀ نهایی پایان دوره در مقابل داوران ارائه خواهند داد و تیم‌های برتر در مسابقهٔ نهایی جایزه ویژه دریافت خواهند کرد.

تفکر طراحی چیست؟

تفکر طراحی، فرایندی انسان محور، تکرارشونده و غیرخطی است و به افراد کمک می‌کند تا استراتژی‌ها و راه‌حل‌هایی را شناسایی کنند که ممکن است با درک اولیه به‌دست نیایند. این روش به‌دنبال آن است که با تمرکز روی نیازهای انسان‌ها و درک کاربران، فرضیات را به ‌چالش بکشد و مشکلات را مجدد تعریف کند. در عین حال، تفکر طراحی، رویکرد راه‌حل‌محوری است که برای تفکر و کار کردن، روش‌هایی اجرایی دارد.

مدل تفکر طراحی

ما در اینجا، مدل ۵ مرحله‌ای را شرح می‌دهیم که مؤسسه طراحی هَسو و پلاتنر استنفورد (Hasso-Plattner Institute of Design at Stanford)، طرح کرده است؛ این مؤسسه، به‌عنوان مؤسسه دی.اسکوول نیز شناخته می‌شود و در خط مقدم اعمال و آموزش این تفکر قرار دارد.

1. همدلی یا درک نیازهای انسان

مرحله اول در فرایند تفکر طراحی، این است که تلاش کنید تا به‌طور کامل از مشکلی که قصد دارید آن را حل کنید، آگاه شوید، به‌عبارتی همدلی، به فعالان حوزۀ تفکر طراحی اجازه می‌دهد تا فرضیه‌های ازپیش‌‌تعریف‌شدهٔ خود را درمورد مسائل مختلف، کنار بگذارند و درباره کاربران و نیازهای آنها به بینش عمیق‌تری برسند.

2. تعریف مسئله

در مرحله تعریف مسئلهٔ تفکر طراحی، اطلاعاتی که به ‌دست آورده‌اید و همچنین داده‌های جمع‌آوری‌شده در مرحله قبل را با هم ترکیب می‌کنید. در این مرحله مشاهدات خود را تجزیه‌وتحلیل ‌می‌کنید و آنها را کنار هم قرار می‌دهید تا مشکلات اصلی‌ای را که تا این مرحله شناخته‌اید، تعریف کنید.

3. ایده‌پردازی

در سومین مرحله از فرایند تفکر طراحی، طراحان تیم، آمادگی کافی دارند تا شروع کنند به خلق‌کردن ایده‌های خودشان؛ تکنیک‌های ایده‌پردازی متعددی برای خلق ایده‌های جدید وجود دارند که از آن جمله می‌توان به روش Brainstorm، Brainwrite، Worst Possible Idea و SCAMPER اشاره کرد

4. نمونه‌سازی اولیه

در این مرحله از تفکر طراحی، تیم طراحان تعدادی از نسخه‌های ارزان‌قیمت محصول را در مقیاس کوچک‌تر تولید می‌کنند که برخی از ویژگی‌های خاص موجود را به همراه دارند. به این ترتیب، می‌توانند راه‌حل‌های ارائه‌شده برای مشکلات موجود در مرحله قبل را شناسایی و بررسی کنند.

5. تست

طراحان یا ارزیاب‌های تیم، با استفاده از بهترین راه‌حل‌های مشخص‌شده در مرحله نمونه‌سازی، محصول کامل را بادقت آزمایش می‌کنند. مرحله پنجم، آخرین مرحله از مدل تفکر طراحی است؛ اما این فرایند به‌صورت چرخه‌ای تکرار می‌شود و در آن اغلب از نتایج حاصل از مرحله تست استفاده می‌کنند تا یک یا چند مشکل جدید را تعریف کنند و از تجربیات کاربران، شرایط استفاده، طرز تفکر، رفتار و احساس آنان درمورد محصول مطلع شوند؛ علاوه بر این، حتی در این مرحله نیز تغییرات و اصلاحاتی اعمال می‌شوند تا بتوانند توسط آنها راه‌حل‌های مسئله موردنظر را بهبود بخشند و نسبت به محصول و کاربران مربوط به آن، درک عمیقی به دست آورند.

 

نکته: توجه به این نکته ضروری است که این ۵ مرحله از تفکر طراحی همیشه متوالی نیستند، از دستور خاصی پیروی نمی‌کنند و اغلب می‌توانند به‌صورت موازی رخ دهند و تکرار شوند. با توجه به این موضوع، نباید مراحل را به‌عنوان سلسله‌مراتب یا روندی مرحله‌به‌مرحله درک کنید؛ در عوض، باید آن را به‌عنوان مروری کلی از حالت‌ها یا مراحل کمکی نوآورانه به پروژه، بررسی کنید.

دانشجویان علاقمند به ارائه راهکارهای نوآورانه برای چالش‌های جامعه و اجتماعی از طریق متدلوژی تفکر طراحی می توانند ثبت‌نام کنند.